جویدن ناخن: علل آن و راه های پیشگیری | | اوه | در دست تو

داغ‌ترین‌ها


با مجله اوه
در شبکه‌های دیگر ما
همراه باشید

مجله اوه / ناخن

۲۲ , مرداد , ۱۳۹۶

جویدن ناخن: علل آن و راه های پیشگیری

حدود نصف کودکان و نوجوانان عادت به جویدن ناخن ها دارند. اگر بزرگسال هستید و همچنان ناخن های خود را می جوید ممکن است هیچ گاه این کار را ترک نکرده باشید. شواهدی مبنی بر ژنتیکی بودن این عادت وجود دارد. کودکانی که پدر و مادر آن ها ناخن خود را می جوند بیشتر از سایر کودکان احتمال دارد این کار را انجام دهند. گاهی جویدن ناخن می تواند نشانه استرس احساسی یا ذهنی باشد. معمولا در افراد مضطرب، دلواپس یا ناراحت دیده می شود و راهی جهت کنار آمدن با این گونه احساسات است. همچنین ممکن است شما در اثر احساس کسالت، گرسنگی و عدم امنیت نیز این کار را انجام دهید. این عمل در اکثر مواقع به صورت اتوماتیک و بدون فکر قبلی انجام می شود. دلایل توقف این عادت: جویدن ناخن به طور معمول مشکل دائمی ایجاد نمی کند اما مطمئنا مضراتی دارد:

  • رشد ناخن شما را از حالت عادی خارج می کند. اگر به بافت دور ناخن آسیب بزنید، ممکن است به حالت عادی رشد نکنند و شما ناخن هایی غیرعادی خواهید داشت
  • می تواند بر لبخند شما اثر منفی بگذارد. ممکن است شما در حین جویدن ناخن، دندان خود را بشکنید.. در طول زمان، جویدن ناخن ممکن است موجب مشکلاتی در فک شود.
  • می تواند موجب بیماری شما شود. دست ها منبع میکروب ها بوده و ناخن ها محل پنهان شدن این میکروب ها هستند. زمانی که شما روزانه چندبار انگشت های خود را وارد دهان خود می کنید، احتمال بروز بیماری ها را افزایش می دهید. علاوه بر این، آسیبی که با این کار به پوست خود می زنید راهی ساده جهت ورود میکروب ها ایجاد می کند.
 پیشگیری: ممکن است شما یک شبه متوجه تغییر نشوید اما با صرف کمی وقت و تلاش می توانید این عادت را متوقف کنید. این اقدامات را امتحان کنید:
  • ناخن ها را کوتاه کنید. اگر ناخن کافی جهت گرفتن با دندان وجود نداشته باشد، جویدن ناخن زیاد لذت بخش نخواهد بود.
  • طعم آن ها را بد کنید. لاک هایی وجود دارند که دارای طعمی تلخ هستند. زمانی که از این لاک ها استفاده می کنید، طعم بد آن ها باعث می شود قبل از جویدن یک بار دیگر به کار خود فکر کنید.
  • مانیکور کنید. صرف پول و زمان برای مانیکور هم ناخن های شما را زیبا می کند و هم دلیلی است برای نجویدن ناخن ها.
  • دستکش بپوشید. شاید احمقانه به نظر برسد اما اگر به ناخن خود دسترسی نداشته باشید، نمی توانید آن­ها را بجوید.
  • محرک ها را بیابید. دقت کنید که زمان جویدن ناخن های خود در چه وضعیتی و در حال انجام چه کاری هستید. زمانی که متوجه شوید چه عواملی موجب این شرایط می شود می توانید راه هایی برای حل آن نیز بیابید.
  • دست و دهان خود را مشغول نگه دارید. چیزی در دستان خود نگه دارید مثلا یک توپ کوچک یا یک خودکار. آدامس بجوید تا دهان شما کاری برای انجام دادن داشته باشد.
از اقدامات ساده و کوچک شروع کنید و برای خود اهداف کوچک در نظر بگیرید. شما می توانید این روش ها را تنها برای یک دست و یا حتی یک انگشت خود انجام دهید. بعد از اینکه این کار را برای مدتی انجام دادید، انگشت بعدی را نیز اضافه کنید. اگر این اقدامات نیز تاثیری بر این عادت شما نداشت، با پزشک خود در مورد درمان های ذهنی صحبت کنید تا بتوانید ریشه مشکل را دریافته و آن را برای همیشه از میان ببرید.