شش غذا برای داشتن ناخن های سالم | | اوه | در دست تو

داغ‌ترین‌ها


با مجله اوه
در شبکه‌های دیگر ما
همراه باشید

مجله اوه / ناخن

۱۱ , تیر , ۱۳۹۶

شش غذا برای داشتن ناخن های سالم

آیا می دانستید میان ناخن ها و استخوان های شما ارتباط وجود دارد؟ باور کنید یا نه این دو ارتباطی قوی دارند و در واقع ناخن های شما نشان دهنده وضعیت سلامتی استخوان های شما است. تغذیه نقش مهمی در تقویت ناخن و استخوان های شما دارد و به همین دلیل ما در اینجا 6 غذای عالی و خوشمزه برای این کار را به شما معرفی می کنیم.

  • ناخن آینه سلامتی استخوان های شماست
زمانی که محققان سلامت ناخن و سلامت استخوان های دو گروه (یک گروه مبتلا به پوکی استخوان و یک گروه سالم) را بررسی کردند، دریافتند کسانی که دچار پوکی استخوان هستند، نسبت به گروهی که دارای تراکم استخوان نرمال هستند دارای ناخن های ضعیف تری هستند. کلاژن استخوان و کراتین ناخن دو نوع پروتئینی هستند که به لحاظ ساختاری متفاوتند و هردو به سولفاته شدن و تشکیل پیوند دی سولفید، از طریق سیستئین نیاز دارند تا ساختاری یک دست داشته باشند. سیستئین یک آمینو اسید حاوی گوگرد بوده که در پروتئین ها وجود دارد. بسیاری ازغذاهایی که در اینجا میبینید حاوی سیستئین هستند. در ادامه با لیست غذاهای مناسب برای سلامت ناخن ها آشنا می شویم:
  1. ماهی سالمون
با اینکه موجب ایجاد اسید معده می شود اما منبعی خوشمزه از مواد مغذی جوان کننده استخوان و تقویت کننده ناخن ها می باشد. سالمون بخصوص سرشار از ویتامین ب12 است که کمبود آن موجب خشک و تیره شدن ناخن می شود. سالمون همچنین دارای ویتامین د می باشد که برای رشد استخوان ها ضروریست. همچنین منبع غنی امگا-3 می باشد. امگا-3 واکنش های بیوشیمیایی در بدن را کنترل می کند. به عنوان مثال، ترکیبات امگا-3 اثرات اسید چرب امگا-6 را که در رژیم غذایی ما به وفور وجود دارد، کم می کند. به همین دلیل تعادل میان اسیدهای چرب برای سلامت استخوان و سلامت کلی بدن ضروریست.
  1. تخم مرغ
یکی دیگر از غذاهایی که در رژیم غذایی مناسب برای سلامت استخوان لازم است، تخم مرغ است. تخم مرغ یکی از منابع محدود ویتامین د بوده و ترکیبات پروتئینی آن برای داشتن ناخن های سالم ضروریست. بر خلاف گوشت، پروتئین موجود در تخم مرغ به راحتی هضم و جذب می شود. تخم مرغ همچنین شامل، ب12، ویتامین آ و ای، آهن و بیوتین (یا ویتامین ب7) می باشد. بیوتین به لحاظ علمی نشان داده که ضخامت ناخن را افزایش داده و از خشکی و شکنندگی آن می کاهد. تخم مرغ حاوی ید بوده که به کارکرد سالم تیروئید کمک می کند. هم کم کاری و هم پرکاری تیرویید می تواند موجب کاهش تراکم استخوان شود. یکی از موادی که باعث می شود تخم مرغ فاسد بوی نامطبوعی داشته باشد، گوگرد موجود در آن است. اما گوگرد موجود در تخم مرغ تازه برای تقویت ناخن و مو مفید است.
  1. لوبیا
لوبیا منبع غنی بیوتین است و همانطور که در بالا گفته شد، این ویتامین برای تقویت و یکپارچگی ناخن ضروریست. در مطالعه انجام شده در سوییس (که در ابتدا به ان اشاره شد) به شرکت کنندگانی که دارای ناخن های شکننده بودند، به مدت 6 ماه روزانه 2/5 میلی گرم بیوتین داده شد. به شکل جالبی، ضخامت ناخن این گروه 25% افزایش یافت. با وجود اینکه باقالی حاوی بیوتین نیست، اما تنها نوع لوبیا است که دارای خاصیت قلیایی است. همچنین باقالی دارای حداقل 12 ماده مغذی شامل کلسیم، منیزیم، روی، 6 ویتامین از ویتامین های گروه ب، منگنز، مس، پتاسیم، فسفر و ویتامین کا می باشد.
  1. جو
جو حاوی مواد مغذی مانند مس و روی است که برای داشتن ناخن هایی سالم و حفظ استخوان ها ضروریست. جو همچنین حاوی منگنز، سیلیس و ویتامین های گروه ب می باشد که به بهبود سلامتی ناخن و استخوان ها کمک می کند. اگر نگران اسید فیتیک جو هستید، می توانید به مدت چند ساعت و یا از شب قبل آن را خیس کنید. خیساندن به از بین بردن اسید فیتیک کمک می کند.
  1. تخمه آفتابگردان
چه به هنگام طبخ استفاده شود چه بر روی غذا ریخته شود، تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی است. یکی از مهم ترین مواد جهت استخوان سازی منیزم است که در تخمه آفتابگردان به وفور یافت می شود. تخمه آفتابگردان همچنین حاوی مس و منگنز است که برای ایجاد بافت همبند در استخوان ها و غضروف ها مورد نیاز است. این دانه های ترد همچنین حاوی ویتامین ب6، روی و ویتامین ای هستند. تمام این مواد معدنی و ویتامین ها به سلامت ناخن و تقویت استخوان ها منجر می شوند. ویتامین ای به خصوص به بازسازی سالم استخوان ها کمک کرده و همچنین می تواند از شما در برابر آلزایمر محافظت کند.
  1. نخود سبز
نخود سبز با وجود کوچکی سرشار از مواد مغذی است. پروتئین موجود در آن منجر به تقویت ناخن ها و افزایش رشد آن ها می شود. نخود سبز همچنین حاوی ویتامین ث و بتا کاروتن است. نخود سبز برای سلامت استخوان ها نیز بسیار عالی است. غنی از ویتامین کا و ب کمپلکس بوده و همچنین حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا-3 است. این در حالی است که نخود سبز کاملا عاری از هرگونه چربی است.
  • غذاها مزایای بسیاری دارند
با وجود اینکه یک مولتی ویتامین خوب و مکمل کلسیم برای بازسازی استخوان و سلامت ناخن ها لازم است، غذاهای سالم خیلی بیشتر می توانند برای شما منفعت داشته باشند. هیچ دارویی نمی تواند با آنچه که تغذیه مناسب و ورزش مناسب برای بدن انجام می دهد، برابری کند. در واقع زمانی که در مورد سلامتی کلی بدن صحبت می کنیم، آنچه که یک سبک زندگی سالم و ساده می تواند برای دستیابی به سلامتی انجام دهد بسیار جالب توجه است.