هفت غذایی که به طور طبیعی شما را سرحال می کند | | اوه | در دست تو

داغ‌ترین‌ها


با مجله اوه
در شبکه‌های دیگر ما
همراه باشید

مجله اوه / تغذیه

۳ , خرداد , ۱۳۹۶

هفت غذایی که به طور طبیعی شما را سرحال می کند

اگر بی حوصله یا ناراحت هستید و یا میخواهید این حس را از خود دور کنید، غذاهایی هست که به شما کمک می کند. با این هفت غذای طبیعی بیشتر آشنا شوید:

  1. شکلات
ممکن است خبر جدیدی نباشد اما جالب است بدانید این تئوری که خوردن شکلات ما را خوشحال می کند، مورد تایید دانشمندان است. خوردن40گرم شکلات تلخ، هر روز به مدت 2 هفته، هورمون های استرس، من جمله کورتیزول، را در افرادی که دارای استرس زیاد هستند، کاهش می دهد.
  1. کربوهیدرات ها
برخلاف افسانه های موجود کربوهیدرات شما را چاق نمی کند و می تواند حال شما را نیز خوب کند. مطالعات نشان داده افرادی که رژیم غذایی با میزان کربوهیدرات پایین،20 تا 40 گرم گربوهیدرات در روز، را دنبال می کردند نسبت به کسانی که رژیم غذایی با چربی پایین و کربوهیدرات بالا را دنبال می کردند، بیشتر دچار اضطراب، افسردگی و عصبانیت می شدند. به گفته محققان کربوهیدرات ها ترشح سروتونین، یک ماده شیمیایی بهبود دهنده خلق و خو را بالا می برد.
  1. میوه و سبزی (و سایر غذاهای کامل)
افرادی که در طی یکسال در رژیم غذایی خود از میوه و سبزی و سایر غذاهای کامل استفاده کرده بودند نسبت به کسانی که از دسر، غذاهای سرخ شده، غذاهای فراوری شده و لبنیات پرچرب استفاده کرده اند، کمتر دچار افسردگی شدند. آنتی اکسیدان موجود در میوه و سبزی و امگا 3 و سایر اسیدهای چرب موجود در ماهی، ریسک افسردگی را کاهش می دهند. فولات، نوعی ویتامین ب، که بیشتر در سبزی ها وجود دارد بر روی  انتقال دهنده های عصبی موثر بر خلق و خوی شما تاثیر مثبت می گذارد.
  1. ماهی
خوردن ماهی های چرب (تون، سالمون، ساردین، قزل آلای رنگین کمان) و صدف، امگا 3(یک ماده غذایی مهم برای بهبود خلق و خو و ماده ای که بدن ما تولید نمی کند) بدن شما را تامین می کند. انواع امگا3 ترشح مواد شیمیایی مرتبط با خلق و خو، بخصوص دوپامین و سرتونین، را تحت تاثیر قرار می دهد.
  1. زعفران
مصرف زعفران بخصوص در زنان در کاهش سندروم های پیش از قاعدگی (مثل نوسانات خلق و خو و افسردگی) موثراست. در مطالعات نشان داده شده که تاثیر ضدافسردگی زعفران مشابه قرص فلوکستین و ایمیپرامین بوده و مکانیزم عملکرد آن مشابه فلوکستین می باشد، یعنی سروتونین بیشتری در دسترس مغز شما قرار می دهد.
  1. نارگیل
زمانی که استرس دارید، بوییدن یا خوردن نارگیل می تواند فشار خون شما را کاهش دهد. بوییدن و یا تنفس در هوایی که در آن بوی نارگیل وجود دارد، سطح هوشیاری را افزایش و استرس را کاهش می دهد.
  1. چای
خوردن چای سیاه یا سبز یا اولونگ می تواند به هوشیاری ذهنی شما بینجامد. به گفته محققین، تینین میتواند با کافئین ایجاد هم افزایی کرده و سطح توجه و تمرکز را بالا ببرد.